Jak odczarować przedmioty ścisłe w szkole? Z pomocą przychodzą Cyfrowe Laboratoria!

Jak odczarować przedmioty ścisłe w szkole? Z pomocą przychodzą Cyfrowe Laboratoria!

Wielu uczniów otwarcie mówi, że nie lubi matematyki, chemii czy fizyki, a odkąd matematyka została przywrócona jako przedmiot obowiązkowy na egzaminie maturalnym, jest jednym z najczęściej niezdawanych przez młodzież. Dlaczego tak się dzieje i jak odczarować przedmioty ścisłe w szkole? Z pomocą przychodzą Cyfrowe Laboratoria! Co to takiego? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł do konica, a wszystkiego się dowiesz.

 

Spada zainteresowanie naukami ścisłymi wśród uczniów

Wciąż bardzo mała liczba kandydatów na studia wybiera się na matematykę, fizykę czy kierunki techniczne. Liczono na to, że wprowadzenie matematyki jako obowiązkowego przedmiotu na maturze, zmieni nieco sytuację. Tak się jednak nie stało. Wbrew pozorom problemem nie jest „humanistyczny umysł” młodzieży, ale brak odpowiedniego podejścia do nauki i przeładowany pogram kształcenia. Jak zachęcić uczniów do przedmiotów ścisłych? Jeśli nauczyciel będzie umieć opowiadać o danym zagadnieniu z pasją i pokaże w praktyce, jak zdobytą na lekcji wiedzę można zastosować w codziennym życiu, to z pewnością rozbudzi w młodych ludziach pasję. Przeszkodą w ciekawej prezentacji zajęć są często nieprzystosowane pracownie czy sale lekcyjne. Tymczasem niewiele potrzeba, aby zmienić je w Cyfrowe Laboratoria na miarę XXI wieku. Sprawdź, co jest Ci niezbędne!

Nauki ścisłe w codziennym życiu

Czy dobrze wydano nam resztę w sklepie, ile musimy zapłacić podatku, jak obliczyć pensję netto i brutto, ile rolek tapety musimy kupić, by odnowić pokój? Ile gramów ma 1 łyżeczka cukru, czym wyczyścić srebro albo wywabić plamy z ubrań? To tylko kilka z wielu sytuacji, w jakich przydaje się matematyka i inne przedmioty ścisłe.

Wykorzystaj to podczas lekcji, wyjaśniając poszczególne zagadnienia. Uczniowie o wiele chętniej i szybciej przyswajają wiedzę, jeśli znajdują jej praktyczne zastosowanie. Dlatego dużym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży cieszą się warsztaty z robotyki, warsztaty chemiczne czy kursy programowania.

Cyfrowe Laboratoria – sposób na zachęcenie młodzieży do przedmiotów ścisłych

Dyrektorzy szkół i nauczyciele powinni zdawać sobie sprawę, że aby zachęcić uczniów do przedmiotów ścisłych, powinni im stworzyć odpowiednie warniki kształcenia. Zwykłe pracownie chemiczne, fizyczne czy biologiczne warto zamienić w Cyfrowe Laboratoria, które ułatwią młodzieży naukę i pokażą zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce. Warto wiedzieć, że placówki chcące stworzyć takie pracownie, mogą się starać o dofinansowanie z MEN. Podstawowy zestaw, który ułatwi stworzenie Cyfrowego Laboratorium, zawiera:

  • monitor interaktywny, np. AVTEK z panelem dotykowym,

  • tablety uczniowskie,

  • różne rodzaje czujników – w zależności od wybranego przedmiotu – inne do pracowni chemicznej, inne do fizycznej, a inne do biologicznej.

Dzięki takim urządzeniom na bieżąco można zbierać i analizować z uczniami dane, takie jak:

  • wahania ciśnienia, tętno,

  • temperatura i wilgotność,

  • natężenie promieniowania UV,

  • współrzędne, np. lokalizacje GPS.

nauka-przedmiotow-scislych

Nowoczesne urządzenia zwiększają motywację wśród uczniów

Szkoła XXI wieku powinna być otwarta na innowacje i cyfrową rewolucję. To duże wyzwanie dla nauczycieli, którzy nie zawsze orientują się w nowych technologach tak sama dobrze, jak młodzież. Niektórzy bardzo niechętnie sięgają po nowinki techniczne, uważając, że rozleniwiają one uczniów. Tymczasem badania pokazują, że jest zupełnie odwrotnie.

Nowoczesne urządzenia zwiększają motywację wśród dzieci, zachęcają ich do myślenia. Dlatego, zamiast wprowadzać zakaz używania smartfonów w szkole, lepiej pomyśleć, jak wykorzystać ich potencjał w edukacji. Mądre korzystanie z innowacyjnych technologii może sprawić, że nauka dla wielu dzieci stanie się atrakcyjniejsza. Pokazują to choćby warsztaty z robotyki, które łączą w sobie elementy informatyki, chemii i fizyki. Uczniowie, którzy brali udział w takich zajęciach, w większości byli nimi zafascynowani – łatwiej opanowywali materiał szkolny i w przyszłości chętniej wybierali studia inżynierskie.

Warto otworzyć się na nowe technologie

Zastanawiasz się, jak zachęcić uczniów do przedmiotów ścisłych i co zrobić, aby lekcja matematyki była fascynująca, a pracownia chemiczna czy fizyczna przestała budzić negatywne skojarzenia? Otwórz się na nowe technologie, które mogą być Twoim największym sprzymierzeńcem. Stworzenie w szkole Cyfrowego Laboratorium nie musi się wiązać z dużymi wydatkami. Chętnie podpowiemy, jak uzyskać dofinansowanie na ten cel. Serdecznie zapraszamy do kontaktu i zapoznania się z naszą bogatą ofertą interaktywnych pomocy dydaktycznych.