W roku 2024 odbywa się kolejna edycja rządowego Programu Rozwoju Infrastruktury Szkolnej oraz Kompetencji Uczniów i Nauczycieli w Obszarze Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych, znanego jako "Aktywna Tablica" na lata 2020-2024.
Wsparcie finansowe w ramach Programu w 2024 roku będzie skierowane do:
Program obejmuje zarówno szkoły publiczne, jak i niepubliczne. W latach 2020-2024 każda szkoła może skorzystać z Programu tylko raz. Przewiduje się:
W dniu 20 sierpnia 2021 r. Rada Ministrów przyjęła nowelizację Programu "Aktywna Tablica" w celu precyzyjnego określenia i wyjaśnienia jego zasad w odpowiedzi na uwagi i pytania zgłaszane przez szkoły, organy prowadzące oraz wojewodów.
Planowany łączny koszt realizacji Programu wynosi 361 mln 455 tys. zł, z czego 290 mln zł będzie pochodzić z budżetu państwa, a wkład własny organów prowadzących będących jednostkami samorządu terytorialnego, osobami prawnymi innymi niż jednostki samorządu terytorialnego lub osobami fizycznymi wyniesie 71 mln 455 tys. zł. Na realizację Programu w 2024 roku przeznaczono z budżetu państwa 55 mln zł. Program finansowany jest w 80% ze środków budżetu państwa i w 20% z wkładu własnego organów prowadzących szkołę.
Wkład własny obejmuje:
Możliwe jest połączenie wkładu finansowego i rzeczowego. Koszty montażu pomocy dydaktycznych oraz szkoleń technicznych dla nauczycieli nie będą rozliczane w ramach przyznanej dotacji.
W celu spełnienia warunku polegającego na konieczności zapewnienia wkładu własnego dopuszcza się połączenie wkładu finansowego i rzeczowego.
W ramach finansowego wkładu własnego katalog możliwych do zakupienia sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii nie jest ograniczony zakresowo, więc organ prowadzący szkołę ma możliwość zakupu dowolnie wybranego sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii, wykorzystujących TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) do 20% wartości całego zadania. Jeżeli wsparcie finansowe będzie przeznaczone na dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38 i 694), wkład własny organu prowadzącego będącego jednostką samorządu terytorialnego, wynosi co najmniej 50% kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
W 2024 roku szkoły będą mogły wnioskować o udział w Programie do 15 maja, a organy prowadzące do wojewodów do 30 maja.
Kwalifikacja wniosków nastąpi do 30 czerwca. Przekazanie środków finansowych na zakup pomocy dydaktycznych planowane jest do 31 sierpnia.
W związku z pytaniami dotyczącymi możliwości zmiany wniosku o udział w Programie Aktywna tablica (kalkulacja kosztów) w zakresie rodzaju i kwoty zakupu, uprzejmie informujemy, że wsparcie finansowe jest udzielane w formie dotacji, a tym samym jest udzielane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305) Zgodnie z art. 150 powyższej ustawy, dysponent części budżetowej udzielając dotacji celowej, w tym jednostce sektora finansów publicznych zawiera umowę, która określa w szczególności: szczegółowy opis zadania, w tym m.in. cel, na jaki dotacja została przyznana i termin jego wykonania, wysokość udzielonej dotacji oraz termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego.
Podstawą do sporządzenia umowy z organem prowadzącym są wnioski o udział w Programie oraz wnioski o udzielnie wsparcia finansowego, które zawierają m.in. rodzaj oraz łączną planowaną kwotę zakupu pomocy dydaktycznych z uwzględnieniem wkładu własnego zapewnionego przez organ prowadzący.
W związku z powyższym, po zakończeniu kwalifikacji wniosków nie jest możliwa ich zmiana w zakresie rodzaju sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii objętych wnioskiem. Może natomiast ulec zmianie kwota zakupu poszczególnych urządzeń, pomocy i narzędzi do terapii z udzielonej dotacji i finansowego wkładu własnego, ponieważ na etapie składania wniosku jest to jedynie kalkulacja kosztów.
Ponadto informujemy, że w ramach udzielonego wsparcia finansowego dokonuje się - zgodnie z założeniami Programu - zakupu sprzętu, pomocy dydaktycznych i narządzi do terapii dla zakwalifikowanych szkół, natomiast dostawcy tych urządzeń i oprogramowania powinni być zobligowani umownie do zapewnienia instalacji, uruchomienia oraz zintegrowania zakupionych urządzeń i oprogramowania wchodzących w skład pomocy dydaktycznych z infrastrukturą szkolną, a także zapewnienia technicznych szkoleń nauczycieli w zakresie funkcji i obsługi urządzeń i oprogramowania wchodzących w skład pomocy dydaktycznych, uwzględniając konieczność stosowania TIK w prowadzeniu zajęć edukacyjnych z różnych przedmiotów.
W związku z powyższym, koszty montażu pomocy dydaktycznych oraz szkoleń technicznych dla nauczycieli nie będą stanowiły podstawy do ich uznania i rozliczenia w ramach przyznanej dotacji i jako takie nie powinny widnieć na przedstawianych do rozliczenia rachunkach.
Ze względu na docierające do MEN informacje o komentarzach zamieszczonych na różnych portalach internetowych, dotyczących zakupu pomocy dydaktycznych określonych w Programie „Aktywna tablica” informujemy, że informacje zamieszczane na portalach pochodzą od podmiotów zewnętrznych, nie związanych z MEN.
W 2024 roku obowiązują nowe wnioski dla dyrektorów szkół oraz organów prowadzących:
UWAGA: Wymieniony we wnioskach sprzęt oraz wszystkie pozostałe pomoce dydaktyczne i narzędzia do terapii, o których mowa w § 2 ust. 3-7 Rozporządzenia, muszą spełniać wymagania niezbędne do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), w celu stosowania TIK na zajęciach, o których mowa w art. 109 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz będą spełniać warunki określone w § 2 ust. 12 Rozporządzenia. Szkoła zrealizuje w 100 % obowiązkowe działania merytoryczne, wymagane w związku z otrzymanym wsparciem finansowym, określone w § 6 Rozporządzenia.
Wsparciem finansowym w ramach programu w 2023 roku zostaną objęte:
Program dotyczy szkół publicznych i niepublicznych. W latach 2020-2024 szkoła może skorzystać z programu tylko raz przy założeniu, że:
20 sierpnia 2021 roku Rada Ministrów przyjęła nowelizację programu „Aktywna tablica”. Jej celem było doprecyzowanie i wyjaśnienie regulacji zawartych w programie
w związku z uwagami i zapytaniami zgłaszanymi przez szkoły, organy prowadzące szkoły oraz wojewodów.
Planowany łączny koszt realizacji programu wynosi 361 mln 455 tys. zł, z czego 290 mln zł będzie pochodzić z budżetu państwa, natomiast wkład własny organów prowadzących będących jednostkami samorządu terytorialnego, osobami prawnymi innymi niż jednostki samorządu terytorialnego lub osobami fizycznymi wynosić będzie 71 mln 455 tys. zł. Na realizację programu w 2023 roku przeznaczono z budżetu państwa 70 mln zł. Program finansowany jest w 80 proc. ze środków budżetu państwa i w 20 proc. z wkładu własnego organów prowadzących szkołę.
Za wkład własny uważa się:
Aby spełnić warunek polegający na konieczności zapewnienia wkładu własnego, dopuszcza się połączenie wkładu finansowego i rzeczowego.
W ramach finansowego wkładu własnego katalog możliwego do zakupienia sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii nie jest ograniczony zakresowo, więc organ prowadzący szkołę ma możliwość zakupu dowolnie wybranego sprzętu, pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii, wykorzystujących TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne) do 20 proc. wartości całego zadania. Jeżeli wsparcie finansowe będzie przeznaczone na dofinansowanie zadań inwestycyjnych, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38 i 694), wkład własny organu prowadzącego będącego jednostką samorządu terytorialnego, wynosi co najmniej 50 proc. kwoty kosztów realizacji zadania objętego dofinansowaniem z budżetu państwa.
W 2023 roku szkoły będą mogły wnioskować o udział w programie do 15 maja, a organy prowadzące do 30 maja.
Kwalifikacja wniosków nastąpi do 30 czerwca. Przekazanie środków finansowych na zakup pomocy dydaktycznych planowane jest do 31 sierpnia.
W związku z pytaniami dotyczącymi możliwości zmiany wniosku o udział w programie „Aktywna tablica” (kalkulacja kosztów) w zakresie rodzaju i kwoty zakupu, uprzejmie informujemy, że wsparcie finansowe jest udzielane w formie dotacji, tj. na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305). Zgodnie z art. 150 powyższej ustawy dysponent części budżetowej, udzielając dotacji celowej, w tym jednostce sektora finansów publicznych, zawiera umowę, która określa w szczególności: szczegółowy opis zadania, w tym m.in. cel, na jaki dotacja została przyznana i termin jego wykonania, wysokość udzielonej dotacji oraz termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego.
Podstawą do sporządzenia umowy z organem prowadzącym są wnioski o udział w programie oraz wnioski o udzielnie wsparcia finansowego, które zawierają m.in. rodzaj oraz łączną planowaną kwotę zakupu pomocy dydaktycznych z uwzględnieniem wkładu własnego zapewnionego przez organ prowadzący.
W związku z powyższym po zakończeniu kwalifikacji wniosków nie jest możliwa ich zmiana w zakresie rodzaju sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii objętych wnioskiem. Może natomiast ulec zmianie kwota zakupu poszczególnych urządzeń, pomocy i narzędzi do terapii z udzielonej dotacji oraz finansowego wkładu własnego, ponieważ na etapie składania wniosku jest to jedynie kalkulacja kosztów.
Ponadto informujemy, że w ramach udzielonego wsparcia finansowego dokonuje się – zgodnie z założeniami programu – zakupu sprzętu, pomocy dydaktycznych i narządzi do terapii dla zakwalifikowanych szkół, natomiast dostawcy tych urządzeń i oprogramowania powinni być zobligowani umownie do zapewnienia instalacji, uruchomienia oraz zintegrowania zakupionych urządzeń i oprogramowania wchodzących w skład pomocy dydaktycznych z infrastrukturą szkolną, a także zapewnienia technicznych szkoleń nauczycieli w zakresie funkcji, obsługi urządzeń oraz oprogramowania wchodzących w skład pomocy dydaktycznych, uwzględniając konieczność stosowania TIK w prowadzeniu zajęć edukacyjnych z różnych przedmiotów.
W związku z powyższym koszty montażu pomocy dydaktycznych oraz szkoleń technicznych dla nauczycieli nie będą stanowiły podstawy do ich uznania i rozliczenia w ramach przyznanej dotacji i jako takie nie powinny widnieć na przedstawianych do rozliczenia rachunkach.
Ze względu na docierające do MEiN informacje o komentarzach zamieszczonych na różnych portalach internetowych dotyczących zakupu pomocy dydaktycznych określonych w programie „Aktywna tablica” informujemy, że informacje zamieszczane na portalach pochodzą od podmiotów zewnętrznych, które nie są związane z MEiN.
W 2023 roku obowiązują nowe wnioski dla dyrektorów szkół oraz organów prowadzących:
W 2023 roku obowiązują nowe wnioski dla dyrektorów szkół oraz organów prowadzących:
UWAGA: Wymieniony we wnioskach sprzęt oraz wszystkie pozostałe pomoce dydaktyczne i narzędzia do terapii, o których mowa w § 2 ust. 3-7 rozporządzenia, muszą spełniać wymagania niezbędne do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), w celu stosowania TIK na zajęciach, o których mowa w art. 109 ust. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz będą spełniać warunki określone w § 2 ust. 12 rozporządzenia. Szkoła zrealizuje w 100 proc. obowiązkowe działania merytoryczne, wymagane w związku z otrzymanym wsparciem finansowym, określone w § 6 rozporządzenia.
DLA KOGO?
NA CO?
ILE?
DO KIEDY?
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało kryteria podziału 0,4% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2020. W punkcie V szczegółowo opisano dofinansowanie wyposażenia w pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej z przedmiotów przyrodniczych (biologia, geografia, chemia i fizyka) w publicznych szkołach podstawowych.
Program wsparcia finansowego zaprojektowany został na 4 lata począwszy od 2018 r. W 2018 i 2019 wykorzystano ok. 140 mln zł z zaplanowanych 320 mln zł. Do wykorzystania pozostało 180 mln zł!
Samorządy mogą zakupić do szkolnych pracowni wyposażenie dostępne na rynku i odpowiadające na zapotrzebowanie danej szkoły, m.in. monitory interaktywne, projektory czy przenośne laboratoria cyfrowe. Proponowane kwoty dofinansowania zostaną ustalone po weryfikacji wniosków. W latach 2018 i 2019 szkoła mogła otrzymać nawet 75 000 zł dofinansowania!
Wprowadzono roczny limit aplikowania do 1/2 szkół, które spełniają kryteria powyżej. Limit ten nie obowiązuje w sytuacji, w której JST jest organem prowadzącym/dotującym dla jednej uprawnionej szkoły – może ubiegać się o dofinansowanie na tę szkołę w 2020.
MEN wymaga umieszczenia w nazwie składanego wniosku tytułu danego kryterium. Do wniosku należy dołączyć wykaz pomocy dydaktycznych zakupionych w roku bieżącym lub planowanych do zakupienia odrębnie dla każdej szkoły i do każdego przedmiotu. Wnioski (załącznik nr 4) należy przekazywać również w formie edytowalnej (xls).
Zeskanowane, podpisane i opieczętowane wnioski należy przesyłać na skrzynkę Ministerstwa Edukacji Narodowej wyłącznie przez platformę ePUAP. Adresy skrzynek podawczych MEN /gn9u55ai9v/SkrytkaESP lub /gn9u55ai9v/skrytka.
W przypadkach awarii systemu ePuap możliwe jest dostarczenie wniosku na adres email: Sekretariat.DWST@men.gov.pl.
Samorządy mogą składać wnioski do 29 maja 2020 r.
Informujemy, że laboratoria cyfrowe spełniają warunki określone w programie dofinansowania zakupu pomocy dydaktycznych do szkolnych pracowni przyrodniczych.Specjalnie dla Państwa przygotowaliśmy zestawy promocyjne odrębnie dla każdego przedmiotu. Zapraszamy do zapoznania się z nimi.
Zestaw podstawowy pracownia biologiczna Zestaw pro pracownia biologiczna
Zestaw podstawowy pracownia chemiczna Zestaw pro pracownia chemiczna
Producent podłóg interaktywnych FunFloor otrzymał informację od MEN, że każde narzędzia dydaktyczne, które służy do nauki danego przedmiotu można zawrzeć we wniosku o dofinansowanie. W związku z tym producent przygotował pakiet gier na interaktywną podłogę zawierający pytania quizowe a,b,c,d oraz tak/nie, które w atrakcyjny sposób sprawdzają wiedzę uczniów z biologii, chemii i fizyki.
Idealnym pomysłem na doposażenie pracowni przedmiotowych jest FunFloor Mobilny, który dzięki podstawie jezdnej doskonale się przemieszcza, co sprawia że później można będzie go wykorzystać w 100% w każdej klasie.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Cyfrowe laboratoria w szkołach to innowacyjne rozwiązanie, które czyni naukę przyjemniejszą, ale też skuteczniejszą. Nowoczesne technologie efektywniej bowiem angażują dzieci do udziału w lekcji, sprawiają, że są bardziej, aktywne i szybciej przyswajają niezbędną wiedzę, a także potrafią zastosować ją podczas praktycznych ćwiczeń. By uczniowie wszystkich szkół mogli skorzystać z tych profitów, powstał rządowy program Laboratorium 2018. W jego ramach szkoły mogą liczyć na dofinansowanie do zakupu cyfrowych laboratoriów.
Cyfrowe laboratoria coraz częściej zastępują tradycyjne klasy. To bardzo pozytywny trend, gdyż zastosowanie nowoczesnych technologii znacznie podwyższa poziom zaangażowania uczniów podczas lekcji. Jednak sprzęt niezbędny do przygotowania takiej klasy nie należy do najtańszych. Na szczęście powstał program Laboratorium, który oferuje dofinansowanie dla szkół na niezbędne akcesoria.
Program realizowany jest w latach 2017 – 2019 w jego ramach można zdobyć dofinansowanie na innowacyjne urządzenia, które skutecznie usprawniają i uatrakcyjniają zajęcia z biologii, geografii, chemii czy fizyki.
Dofinansowanie na cyfrowe laboratoria kierowane jest do szkół podstawowych publicznych, które mają w ramach swojej struktury klasę V (geografia i biologia),VII lub VIII (fizyka i chemia), i które nie mają klas dotychczasowego gimnazjum, a także nie są szkołą zorganizowaną w podmiocie leczniczym.
Cyfrowe laboratoria to innowacyjne rozwiązanie, które znacznie zwiększy atrakcyjność lekcji chemii, fizyki, biologii czy geografii. W ramach dofinansowania szkoły będą mogły zakupić specjalne zestawy cyfrowych czujników do wykonywania różnego rodzaju doświadczeń, edukacyjne tablety czy całe interaktywne zestawy do przeprowadzania pomiarów podczas zajęć w plenerze.
Takie wzbogacenie codziennych lekcji sprawi, że uczniowie będą w nich chętnej uczestniczyć oraz aktywniej wykazywać się zaangażowaniem. Cyfrowe laboratoria pozwalają w praktyce doświadczyć tego, o czym do tej pory dzieci mogły tylko przeczytać w podręczniku. To znakomity sposób na wzbudzenie ich zainteresowania i udowodnienie, że nauka nie musi być nudna.
Wszelkie urządzenia dostępne w ramach dofinansowania na cyfrowe laboratorium znajdziecie na naszej stronie TanieTablice.pl
Laboratoria szkolne Einstein - wnioski do pobrania:
Gotowe zestawy dla pracowni przyrodniczych:
Aktywna Tablica to rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury – innowacyjny projekt, którego celem jest polepszenie warunków panujących w polskich szkołach, wprowadzenie do nich nowych, multimedialnych technologii, dzięki którym edukacja stanie się prostsza, przyjemniejsza, a przede wszystkim efektywniejsza.
Zestawy interaktywne finansowane przez rząd są dostępne w asortymencie sklepu internetowego tanietablice.pl. W ramach programu Aktywna Tablica realizowanego w latach 2017-2019 szkoły otrzymają fundusze na zakup tablicy interaktywnej, projektora ultrakrótkoogniskowego, głośników lub innych urządzeń pozwalających na przekaz dźwięku oraz interaktywnego monitora dotykowego – wszystkie te produkty znajdą Państwo w naszej ofercie.
W programie Aktywna Tablica biorą udział organy prowadzące szkoły podstawowe publiczne i niepubliczne, szkoły artystyczne realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej, szkoły i zespoły szkół oraz szkolne punkty konsultacyjne przy przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych i przedstawicielstwach wojskowych Rzeczypospolitej Polskiej działające w ramach Ośrodka Rozwoju Edukacji Polskiej za Granicą. Zestawy interaktywne pod projekt Aktywna Tablica mają wzmocnić poziom edukacji polskich uczniów, zachęcić ich do samodzielnego zgłębiania wiedzy, rozwinąć ich i zachęcić do dalszej nauki. Sprzęt zakupiony w ramach programu zatrze także różnice między uczniami z różnych ośrodków edukacyjnych.
1 wspólna sala do 3 przedmiotów ścisłych Labmate
1 wspólna sala do 3 przedmiotów ścisłych Tablet einstein
3 osobne sale do 3 przedmiotów ścisłych Labmate
3 osobne sale do 3 przedmiotów ścisłych Tablet einstein
1 sala lekcyjna przeznaczona do nauki biologii - zestaw 1
1 sala lekcyjna przeznaczona do nauki biologii - zestaw 2
1 sala lekcyjna przeznaczona do nauki fizyki - zestaw 1
1 sala lekcyjna przeznaczona do nauki fizyki - zestaw 2
1 sala lekcyjna przeznaczona do nauki chemii - zestaw 1